Rabu

Asas Grafik


Hasil Pembelajaran...

Pengenalan

Melihat sesuatu hasil kerja grafik digital anda dipersembahkan kembali dalam bentuk merupakan satu pengalaman manis ada juga menakutkan. Ini memandangkan kualiti hasil kualiti cetakan yang agak subjektif. Ada masanya apa yang diharapkan dalam keadaan lain dan apa yang dikehendaki daripada papan skrin lain dari apa yang dicetak. Keadaan ini berlaku kerana seseorang pereka grafik tida memahami proses yang mempengaruhi kualiti cetakan.oleh sedemikian akan bincangkan khususnya dari aspek kualiti cetakan yang diperoleh.

1.0 Kualiti Paparan Berbanding Kualiti Cetakan

Jika dibandingkan dengan kualiti imej yang dicetak,imej yang dipaparkan di skrin biasanya lebih rendah kualiti paparan kerana medium persembahan (monitor) menggunakan resolusi paparan yang lebih rendah berbanding dengan resolusi cetakan yang kita cetak di kedai.Walaubagaimanapun ,perbezaan kualiti imej yang dicetak dengan kualiti imej yang dipaparkan menerusi skrin komputer tidak bergitu ketara .

Sebelum sesuatu kerja rekabentuk grafik dimulakan , seseorang pereka grafik haruslah memahami isu-isu utama yang akan memberi kesan kepada kualiti paparan dan juga kualiti cetakan .Antara isu-isu yang perlu diambil kira ialah :

1. Kualiti hasil cetakan yang diperlukan
2. Kos yang sanggup dilaburkan bagi tujuan cetakan
3. Berapa banyak warna yang akan digunakan
4. Jenis warna yang akan digunakan:warna proses,warna spot atau sekadar menggunakan kertas warna
5. Jenis atau kualiti kertas yang akan digunakan bagi tujuan cetakan

Kelima-lima faktor ini akan memberi kesan kepada kualiti hasil cetakan yang akan diperolehi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Subscribe
Related Posts with Thumbnails

MEMBER

GABUNGAN SUARA ANAK PAHANG

online

Blog Ini Cam Maner...?